1/02/2023

رواية عشق القاسي الفصل السابع 7 من روايات قطرة حياه

رواية عشق القاسي الفصل السابع 7 من روايات قطرة حياه



رواية عشق القاسي الفصل السابع 7 من روايات قطرة حياه


يعتبر موقع اسالنا موقعًا على الإنترنت يهدف إلى توفير مجموعة واسعة من الكتب والروايات المتنوعة للقراءة عبر الإنترنت. يمكن للزوار الوصول إلى كتب وروايات في مختلف اللغات والتخصصات والنوعيات، ويمكنهم قراءة الكتب والروايات عبر الإنترنت مباشرة أو تحميلها للقراءة على أجهزة الكمبيوتر أو الهواتف الذكية. قد يتيح للزوار الدخول إلى الموقع مجانًا ولكن قد يتطلب الوصول إلى بعض الكتب والروايات الدفع مقابله. قد يشمل موقع للكتب والروايات أيضًا مجموعة متنوعة من الأدوات والميزات المفيدة للقراءة، مثل التعليقات والنصوص الملحقة والمراجعات والملخصات والترجمات. يهدف موقع اسالنا إلى توفير فرصة للقراءة الممتعة والتعلم المتنوع للجميع.



عشق القاسى الفصل السابع


الفصل السابع

في بيت عائشة

مراد : يا اهل المنزل يا اهل الدار انا جعان

مرام: والله يا اخويا يا حبيبي انت اهبل فين السلام عليكم

مراد : معلش السلام عليكم عاوز اكل

مرام: ماشي غير هدومك علي ما اسخن الاكل

مراد : اوك

بعد نص ساعة مراد: الله امال فين ماما

مرام: نامت

مراد: دلوقتي

مرام: اه وخد الكبيرة بقي بتقولي فكري كويس عشان مغصبكيش علي حاجة

مراد بإستغراب: نعم تغصبك ازاي يعني هو الحكاية دي فيها غصب وبعدين دي عمرها ما اعترضت علي رايك في موضوع زي ده

مرام: بجد مش عارفة هي ازاي بتفكر

مراد: لا هي بس عوزاكي تفكري بمنطقية

مرام: يا سلام ده علي اساس ان ابن عمك حد محصلش ومفيش زييه يعني

مراد بجدية: اه يا مرام حد محصلش ومفيش زيه وانا نفسي هبقي مطمن عليكي معاه غير اي حد زي مانا متطمن علي مريم ومبشيلش همها

مرا: انت بتهزر يا مراد انا مبحبوش نهائي وبخاف منه جدا يقوم اتجوزه

مراد: هسالك سؤال انتي بتكرهيه؟

مرام : ايه ال انت بتقوله ده لا طبعا مبكرهوش هو عمل ايه يعني عشان اكرهه

مراد بإبتسامة: طيب كويس دي خطوة كويسة انك مبتكرهيهوش

مرام: وكمان مبحبوش قلت

مراد : عارف بس طالما الكره غير موجود يبقي اي حاجة بعد كده تبقي سهلة

مرام: انت هتستهبل يا مراد هو الجواز ده جيم والعبه يا اكسب يا اخسر

مراد : يا ستي جربي مش هتخسري حاجة

مرام : لا طبعا مش هجرب

مراد : انتي حرة يا مرام انا قلتلك رايي بصراحة وانتي حرة يلا انا طالع انام عاوزة حاجة

مرام: انت كمان هتنام وانا هفضل لوحدي

مراد : معلش هلكان والله

مرام: اوك تصبح علي خير

مراد: وانتي من اهله يا حبيبتي

////////////////////////////

في بيت منال

ياسين: مساء الفل يا ست الكل

منال : مساء الخير يا حبيبي ايه اللي اخرك كده

ياسين: ابدا كنت سهران مع سليم شوية

منال: ماشي يا حبيبي هحطلك العشاء

ياسين: لا يا امي انا اكلت برة مش جعان والله

منال: ماشي يا حبيبي روح ارتاح

ياسين : ماشي يا امي تصبحي علي خير

منال: وانت من اهله يا حبيبي

/////////////////////////////////

في بيت كريم

كريم سرحان مع اغنية حليم بحلم بيك

بحلم بيك يا حبيبي انا ياللي مليت ايامي هنا

بحلم بيك عارف من امتي من اول ما عرفت احب

بحلم بيك وبحبك وانت اول حب واخر

محسن بإبتسامة: يا سلام ده انت واقع اوي بقي

زينب : سيبه في حاله يا محسن

محسن: ده مش معبرنا اصلا ولا هو معانا هيييه كريم

كريم : ها ايوا يا بابا

محسن : سلامتك يا حبيبي وبغمزة: اللي واخد عقلك

كريم بإرتباك : ابدا يا بابا بس شوية مشاكل في الشغل

محسن برفعة حاجب: لا ياراجل

كريم : اه طبعا امال هيكون ايه بس يا سياده اللوا

محسن : انا عارف يا خويا

زينب: يوه يا محسن ما خلاص بقي ها يا حبيبي قلي كلمت صاحبك واخدت منه ميعاد

كريم : لا يا امي لسه ادعيلي انتي بس ربنا يجعلها من نصيبك

زينب رافعة يديها: ربنا يا ابني يفرحك ويسعدك ويمد في عمري لما اشوف عيالك

كريم يبوس ايدها: ربنا يخليكي ليا يا ست الكل

///////////////////////////////

في بيت عائشة الصبح

مرام نازلة تجري: انا خارجة يلا سلام

عائشة: استني هنا تعالي افطري

مرام: معلش يا ماما اتاخرت لازم امشي دلوقتي

مراد: اقعدي يا بنتي افطري معانا

مرام: والنبي مانا مزعلاكم وادي قعدة

بعد فترة سكوت

عائشة: قوليلي يا مرام فكرتي

مرام: انا فكرت من زمان ياماما وقلت لحضرتك ردي

عائشة: وانا مقبلتش ردك ده مش اقنعني

مرام: بس ده رايي يا ماما ومستحيل هغيره

عائشة: يعني ايه

مرام بهدؤ: يا ماما مينفعش نهائي انا وياسين نتجوز لو سمحت نقفل علي الموضوع بقي

عائشة: بس انا موافقة وشايفة ان ياسين اكتر حد مناسب ليكي

مرام: بس انا حضرتك مش شايفة كده

مراد: يا جماعة اهدوا في ايه احنا قلنا نفطر مش نتناقش

عائشة: طيب يا مرام انا قلت لمنال يجو بكرة تقعدوا سوا وتشوفيه بنظرة تانية ومتاكده انك هتغيري رايك

مرام بصدمة: ده اللي هو ازاي يعني بقول لحضرتك اصلا مش موافقة تقوليلي اقابله طبعا مستحيل مقدرش

عائشة : يعني ايه هتكسري كلامي مثلا وتطلعيني مليش كلمة عليكي قدام بيت عمك

مراد: لا طبعا يا ماما مرام مش قصدها كده

مرام : يا ماما اكيد لا بس منتظرة من حضرتك تحترمي رايي وقراري

عائشة : انا صبرت عليكي كتير ووافقتك كتير

مرام : واشمعني المرة دي اشمعني ياسين

عائشة: لان المرة دي غير وياسين كمان غير اي حد واحسن من اي حد وعشان كده انا ديت لمنال ميعاد بكرة عشان تقعدوا سوا

مرام بعصبية: يا ماما انا كلامي واضح لحضرتك انا مش موافقة

مراد: يا جماعة انتوا كده هتقلبوها خناق ده مبقاش نقاش ابدا يا مرام اهدي وفكري كمان مرة واسمعي كلام ماما قابليه وشوفيه ومش هتخسري حاجة والله ياسين راجل وابن حلال وانتي عارفة

مرام: بس انا مبحبوش ومبطيقوش يا مراد وانت عارف ةبخاف منه يقوم اتجوزه

عائشة بصرامة: امال بتطيقي مين وبتحبيه يا بنت بطني

مراد بصدمة: ايه يا ماما اللي حضرتك بتقوليه ده

عائشة بعصبية : امال بترفض كل العرسان ليه تقدر تفهمني كلهم طلعت فيهم القطك الفطسانة

مرام بدموع: هي وصلت انك تشكي في اخلاقي يا ماما

عائشة بعصبية: ماهو مش حال ده يا بنت بطني ملكيش حجة وانا بسايس فيكي مسايسة

مراد : يا امي ايه اللي بتقوليه ده مرام انتي اللي مربياها وانتي اكتر واحدة عرفاها ازاي تشكي في اخلاقها

مرام بهدؤ: سيبها يا مراد براحتها انا خارجة وبعد اذنك انا مش هقابله

عائشة بعصبية : هتقابليه يا مرام والا انسي ان ليكي ام

مراد باندهاش : ايه ده اللي انا سمعته

مرام بصدمة: هي قالت انسي ان ليا ام وبصراخ: ليه يعني ليه كل ده هو زيادة ايه عن غيره متمسكة بيه كده ليه اشمعني طيب ماشي انا عارفة انها بتحبه بس اكيد مش اكتر من بنتها ازاي قدرت تطلعها

عائشة وهي بتسمعها بدموع والله غصب عني يا بنتي اغصبك عليه وانتي مبتحبهوش لكن اعمل ايه مش بايدي والله وبكرة تشكريني لما تتجوزيه وتعرفيه

مراد: اهدي يا مرام مش كده هي بس احتدت عليكي من طريقة النقاش لما تهدي كده هتعرف انها زودتها

مرام: لالا يا مراد مظنش ماما بتتكلم بجد جدا

مراد: انا هكلمها قومي انتي اغسلي وشك وروحي شغلك

مرام: ماشي

//////////////////////////////////////////////

في اوضة عائشة

منال: ربنا يتمم فرحتنا يارب خلاص ان شاء الله هنصلي المغرب ونجيلكم

عائشة: تشرفوا يا حبيبتي

منال بإبتسامة لم تفارقها من اول المكالمة: ماشي هقفل واروح ابلغ ياسين ماشي

عائشة: ماشي يا حبيبتي مع السلامة

منال: مع السلامة

الباب بيخبط

عائشة : ادخل

مراد: ممكن اتكلم مع القمر شوية

عائشة : هههههههه بكاش اوي اتفضل بس لو علي موضوع مرام متكملش

مراد: ليه بس يا امي

عائشة : كده ومتزعلنيش منك

مراد: يا امي انا عارف ان ياسين شخص كويس وممتاز وانا بحبه وبحترمه ومش هتطمن علي مرام مع حد قد ما هتطمن عليها معاها بس هي صاحبة الشأن وهي مش حباه ليه بقي نضغط عليها

عائشة : ولما الاقيها صغيرة ومش عارفة مصلحتها واجب عليا اعرفهالها صح ولا لا

مراد : صح بس

عائشة : من غير بس يا مراد عشان خاطري قفل علي الموضوع ده وياريت تقنع اختك عشان ميبقاش غصب عنها

مراد: انتي حقيقي ممكن تغصبيها

عائشة بصرامة: طبعا لو مش عارفة مصلحتها ويلا علي شغلك اتاخرت

مراد : مع السلامة يا ماما

عائشة في رعاية الله " ربنا يكملها علي خير "


موقعإسألنا

يهدف موقع اسالنا إلى توفير مجموعة متنوعة ومتطورة من الكتب والروايات للقراءة والتحميل، وإلى تسهيل الوصول إلى المحتوى الأدبي للزوار من خلال واجهة مستخدم مريحة وسهلة الاستخدام.




اتصل بنا

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *