1/02/2023

رواية عشق القاسي الفصل السادس 6 من روايات قطرة حياه

 رواية عشق القاسي الفصل السادس 6 من روايات قطرة حياه



رواية عشق القاسي الفصل السادس 6 من روايات قطرة حياه


يعتبر موقع اسالنا موقعًا على الإنترنت يهدف إلى توفير مجموعة واسعة من الكتب والروايات المتنوعة للقراءة عبر الإنترنت. يمكن للزوار الوصول إلى كتب وروايات في مختلف اللغات والتخصصات والنوعيات، ويمكنهم قراءة الكتب والروايات عبر الإنترنت مباشرة أو تحميلها للقراءة على أجهزة الكمبيوتر أو الهواتف الذكية. قد يتيح للزوار الدخول إلى الموقع مجانًا ولكن قد يتطلب الوصول إلى بعض الكتب والروايات الدفع مقابله. قد يشمل موقع للكتب والروايات أيضًا مجموعة متنوعة من الأدوات والميزات المفيدة للقراءة، مثل التعليقات والنصوص الملحقة والمراجعات والملخصات والترجمات. يهدف موقع اسالنا إلى توفير فرصة للقراءة الممتعة والتعلم المتنوع للجميع.


عشق القاسى الفصل السادس


( عشق القاسي )

الفصل السادس


بعد 3 ايام في قسم الشرطة

مراد يدخل علي ياسين

مراد: ازيك يابن عمي

ياسين: الحمد لله ازيك انت

مراد: انا تمام ها عملت ايه في قضية سعيد

ياسين: شغال عليها بس اكيد في حد هنا بيوصلوا انا وصلت لايه لانه سابقني بخطوة علطول لما هتجنن

مراد: ربنا يستر بس مسيره يقع متقلقش

ياسين: يارب وبإستغراب: بس انت مالك عاوز تقول حاجة

مراد : ها لالالا ابدا

ياسين: ياد عيب عليك ده انا اللي مربيك

مراد: هعههههههههههه عندك حق بصراحة يعني هو انت ليه مقلتليش انك عاوز تتقدم لمرام

ياسين بإبتسامة : هو ده بقي اللي مخليك مش علي بعضك بقالك يومين

مراد : : اه

ياسين: يا سيدي عادي لان الوالدة هي اللي رشحتلي مرام وانا طبعا مش هلاقي احسن من بنت عمي

مراد: اها

الباب بيخبط

العسكري: يا باشا في واحد برة عاوز مراد باشا

مراد: مقلش اسمه ايه

العسكري : بيقول اسمه دكتور محمد

ياسين بغموض: خليه يدخل

د.محمد: السلام عليكم ويسلم علي مراد وياسين

مراد: وعليكم السلام ازيك يا دكتور

محمد: الحمد لله تمام معلش جيت من غير ميعاد

مراد: لا ولا يهمك يا دكتور

محمد: تسلم بصراحة حبيت اجي اعرف ردكم ايه علي طلبي

ياسين : احسن حاجة عملتها

محمد بيبتسم باستغراب

مراد بإرتباك: بصراحة يا دكتور

ياسين مقاطعا: بصراحة يا دكتور حضرتك مرفوض

محمد بصدمة: رفضت؟

ياسين : اه وقام ومسكه من رقبه هدومه : وؤرحمة ابويا لو بس شميت خبر انك اتصلت بيها تاني ولا عاكستها تاني هوديك في ستين داهية وان شفتها مترميش عليها السلام وتمشي من طريق وهي من طريق وهكتفي بلفت نظرك المرة دي وان كنت راجل كسر كلامي اطلع برة

محمد طلع بسرعة

مراد ساكت مزهول: هو انت بتعمل فيه كده ليه

ياسين يرمي نفسه علي الكرسي براحة : هو اللي كان بيعاكس اختك

مراد بعصبيه : الكلب ومقولتليش ليه يا ياسين

ياسين : خلاص بقي اقعد انا قمت بالواجب اهو

مراد بإبتسامة : اه عندك حق يا عم الحمش

ياسين: مرااااااد

مراد: اهو سكت ويحط ايده علي بقه

ياسين : لا متسكتش اطلع برة عشان انا مش فاضيلك

مراد بإبتسامة: ماشي سلام

ياسين: سلام

///////////////////////

في بيت اول مرة نزوره

ست بيت طيبة واقفة بتطبخ

كريم: مساء الفل يا سات الكل

ام كريم : مساء النور يا حبيبي حمد لله علي السلامة

كريم : الله يسلمك يا ماما امال فين سيادة اللوا

ام كريم : مانت عارف دلوقتي تلاقيه مع صحابه في النادي وزمانه علي وصول علي ما تغير هدومك وتاخد دوش هيكون جه والغداء خلص

كريم : ماشي يا ست الكل

دخل اوضته ورمي نفسه علي السرير وغمض عيونه وشافها زي ما بيشوفها كل ما يغمض عنيه بقاله تلت ايام

" اه يا قلبي وقعت ومحدش سمي عليك انا لازم اكلم بابا وماما النهاردة وافاتحهم في الموضوع"

بعد نص ساعة

يدخل رجل ستيني يملئ قلبه الشباب محسن : مساء الخير

زينب " ام كريم" : مساء النور غير علي ما اجهز الغداء

كريم : سيادة اللوا

محسن بإبتسامة : اهلا يا حبيبي حمد لله علي السلامة

كريم : الله يسلمك يا بابا فين يا ماما الاكل انا جعان

زينب: حالا يا حبيبي

علي الغداء

كريم: عندي ليكم خبر بمليون جنيه

زينب : خير

كريم : انا قررت اتجوز

زينب : لولوووووووووووي

محسن: هههههههههههههههه امال لما يتجوز فعلا هتعملي ايه

زينب : هههههههه يوه سيبني افرح يابو كريم

كريم : افرحي يا ست الكل براحتك بس مش تصبري مش يمكن متوافقش عليا

زينب : ودي مين دي ال متوافقش عليك هي تطول

محسن: ههههههههه شغل الحموات بدأ

زينب: المهم بقي يا حبيبي مين دي وبنت مين واسمها ايه

كريم: هي اخت واحد صاحبي واسمها مرام وده كل اللي اعرفه

زينب : خلاص يا حبيبي خد لنا ميعاد نزورهم

كريم: انا استحسن اني اكلم مراد الاول وبعدين يبقي الموضوع رسمي

محسن: عين العقل يا حبيبي

زينب : ربنا يفرحني بيك يارب في القريب العاجل

كريم رافع ايده : اميييييين

/////$/////////////////////////////////

في كافيه

مرام: قوليلي بقي انا اعمل ايه في الورطة اللي انا فيها دي

داليا: بصراحة موقف مامتك عجيب جدا ازاي ياسين يعني اللي مقتنعة بيه وخاصة انه كبير وهي طول عمرها مبتعارضش رفضك لاي عريس

مرام: ما ده اللي هيجنني يا داليا اشمعني ياسين

داليا: طيب ما تكلمي مراد يتفاهم معاها هو

مرام : هو قالي فعلا كده وشكله كلمها ومصرة علي راييها لانه بيتهرب مني ومبييدنيش فرصة اتكلم معاه

داليا بتفكير: طيب ايه رايك لو كلمتي ياسين وحليتوها بين بعض

مرام بصدمة: مستحيل انتي اكيد اتجننتي انا مستحيل اكلمه في حاجة زي دي وبعدين انا مستحيل اكلمه اصلا

داليا: ليه يعني يا بنتي ده ابن عمك يعني

مرام: حتي لو ابن عمي برده مقدرش انتي هبلة

داليا: خلاص خليكي بقي كده لغاية ما تلاقي نفسك في الكوشة جنبه

مرام برعب وخضة: لالا لالالا ان شاء الله لا يا حمارة مش تخوفيني

داليا بضحك: ههههههههههههه اللي يشوفك يقول انتي هتتجوزي هولاكو ده حتي مز كده وجنتل

مرام : اهو ميفرقش عن هولاكو بالنسبة ليا

داليا بإستغراب: انتي مش ملاحظة انك مكبرة الموضوع شوية ومكبرة من حكاية انك بتاخفي منه

مرام: لا والله ابدا مش مكبرة الحكاية انا فعلا بخاف منه اوي

داليا : ربنا يقدملك الخير يارب

مرام: يارب

داليا: مش يلا بقي احنا تاخرنا اوي

مرام: اوك يلا


/////////////////////////////////////////////////////

بعد ساعة في بيت عائشة

عائشة: فكرتي واخدتي قرار ولا لسه

مرام: في ايه؟

عائشة: انتي هتستهبلي يا مرام في موضوع ياسين

مرام بهدؤ: ما انا رديت علي حضرتك يا ماما وقلت لا طبعا

عائشة : وانا برده قلتلك فكري لاني مش مقتنعة باسباب رفضك ومش هتقبل رفضك

مرام : يعني ايه مش هتتقبلي رفضي يا ماما

عائشة : يعني اللي فهمتيه فكري كويس عشان مغصبكيش علي حاجة

مرام بصدمة: افندم تغصبيني ازاي يعني حضرتك هو انا عيلة صغيرة

عائشة ناهية الحديث بصرامة: اه لما تبقي مش عارفة مصلحتك فين تبقي عيلة صغيرة ومحتاجة توجيه وسابتها ومشيت

مرام في نفسها" لا لا اكيد بتهزر مستحيل تعمل كده في حاجة غلط كلامها مش مقنع ابدا "

//

في بيت مريم

مريم: بصراحة يا يوسف مش عارفة ليه مرام مش راضية والمشكلة انها لسه بتخاف منه زي الاول ويمكن اكتر كمان

يوسف: ايوا بس دي هتبقي مراته وهي كبيرة وعارفة يعني انه مش هيعاملها زي ما بيعامل اي حد ولا هيبقي معاها زي زمان

مريم بإبتسامة: والله يا حبيبي انا نفسي وانا اهو كبيرة ومرات اخوه بخاف منه لو شفته متعصب ولا حد دايقه فرق كبير بينكم

يوسف بإبتسامة ويعدل هدومه: طبعا يا بنتي امال انتي مفكرة ايه

مريم وبتقرص خدوده : مش موديك في داهية غير غرورك ده

يوسف وبيخبط ايديها: هو انتي شيفاني ملك قدامك وبعدين انا مغرور حرام عليكي

مريم: لا خالص

يوسف: المهم كلمي مرام وحاولي تعقليها لان جوازهم كده كده هيحصل

مريم: ما المشكلة انها مش عارفة كده هي فاكرة انه موضوع زي كل مرة وهترفض ومش مقتنعة ان ماما ليه مش راضية برفضها ومستغربة ده جدا

يوسف: يعني هي متعرفش موضوع الوصية

مريم: لا طبعا لا هي ولا مراد واوعي تغلط قدامهم

يوسف : طيب كويس انك نبهتيني

////////////////////////////////////////////////////////////////////

في مركز الشرطة

كريم ومراد بيتقابلوا في الطرقة

كريم: ايه رايح فين كده

مراد : مروح في حاجة ولا ايه

كريم : لا عادي كنت عاوز اتكلم معاك شوية بس بكرة مفيش مشكلة

مراد : لا يا اخي عادي تعال لو الموضوع ضروري نتكلم الاول

كريم : لا حقيقي مش ضروري بكرة ان شاء الله

مراد : ماشي زي ما تحب اي خدمة

كريم : تسلم يا مراد

ياسين خارج من مكتبه : يا ابني انت مش قلت ماشي شايفك لسه هنا

مراد: انا ماشي اهو بس كريم هو اللي وقفني

ياسين: في حاجة ولا ايه

مراد : لا عادي كان عاوزنا نتكلم ولما عرفني مروح قالي خلاص بكرة

ياسين : اها طيب تمام انا كمان مروح عاوز حاجة

مراد تسلم يا بوس

ياسين في نفسه" يا تري في ايه يا كريم اكيد قررت تخطبها استغفر الله العظيم يا رب موقف زي الزفت هننحط كلنا فيه قصاد بعض لو اتجوزنا " يا رب ارحمنا وييسر امرنا

موقعإسألنا

يهدف موقع اسالنا إلى توفير مجموعة متنوعة ومتطورة من الكتب والروايات للقراءة والتحميل، وإلى تسهيل الوصول إلى المحتوى الأدبي للزوار من خلال واجهة مستخدم مريحة وسهلة الاستخدام.




اتصل بنا

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *