1/02/2023

رواية عشق القاسي الفصل الخامس 5 من روايات قطرة حياه

 رواية عشق القاسي الفصل الخامس 5 من روايات قطرة حياه



رواية عشق القاسي الفصل الخامس 5 من روايات قطرة حياه


يعتبر موقع اسالنا موقعًا على الإنترنت يهدف إلى توفير مجموعة واسعة من الكتب والروايات المتنوعة للقراءة عبر الإنترنت. يمكن للزوار الوصول إلى كتب وروايات في مختلف اللغات والتخصصات والنوعيات، ويمكنهم قراءة الكتب والروايات عبر الإنترنت مباشرة أو تحميلها للقراءة على أجهزة الكمبيوتر أو الهواتف الذكية. قد يتيح للزوار الدخول إلى الموقع مجانًا ولكن قد يتطلب الوصول إلى بعض الكتب والروايات الدفع مقابله. قد يشمل موقع للكتب والروايات أيضًا مجموعة متنوعة من الأدوات والميزات المفيدة للقراءة، مثل التعليقات والنصوص الملحقة والمراجعات والملخصات والترجمات. يهدف موقع اسالنا إلى توفير فرصة للقراءة الممتعة والتعلم المتنوع للجميع.


عشق القاسى الفصل الخامس


عشق القاسي

الفصل الخامس

في مكتب ياسين التليفون بيرن

ياسين: الو ايوا يا عادي عرفته

عادل: معلش يا ياسين طولت عليك

ياسين: لا ابدا ولا يهمك المهم عرفته؟

عادل: اه هو مسجل باسم محمد متولي والعنوان..........

ياسين بهدؤ يسبق العاصفة: اها تسلم يا عادل

عادل: العفو ياباشا اي خدمة

ياسين : تسلم يارب مع السلامة

عادل: سلام

ياسين بعصبية شديدة وبيرمي فنجال القهوة علي الارض : اه يا كلب يا حيوان ورحمة ابويا ما هسيبك

سليم يدخل علي الصوت: ايه يا ابني مالك ايه اللي حصل

ياسين: مفيش حاجة يا سليم

سليم : ازاي يعني مفيش حاجة امال ايه ده

ياسين بنرفزة: اووه ما قلتلك مفيش حاجة يا سليم

سليم : خلاص يا عم براحتك

ياسين بهدؤ : متزعلش مني حقك عليا في حاجة عصبتني كده

سليم : يا ابني ده انا اخوك انطق في ايه

ياسين حكاله موضوع محمد واكتشافه ان هو ال بيعاكس مرام

سليم : ده واد واطي يعني لما ملقاش منها استجابة قال اخطب مش هخسر حاجة

ياسين: بالظبط كده

سليم : وهو ده بس ال منرفزك

ياسين باستغراب: هي دي حاجة بسيطة

سليم : لا مش بسيطة بس برده متخلكش بالعصبية دي كلها

ياسين: قصدك ايه

سليم : يعني بصراحة كده دي غيرة مش ضيق من الواطي ده

ياسين: ههههههههههههههههههههههههه والله العظيم انت اهبل ياد امال لو مكنتش انت الوحيد ال انا حاكيله الحكاية كلها

يا سليم مرام دي اختي انا مبشوفهاش غير كده مرام دي مولودة علي ايدي وفضلت في نظري البت ام ضفاير ال بتعيط لو مشترتلهاش شوكلاتة اجي دلوقتي انت تقولي بتغير

سليم براحة : يعني مش هتتجوزوا

ياسين برفعة حاجب : الله اعلم بحاول اقنع امي لسه

سليم بابتسامة: ربنا يقويك يلا انا قايم اخلص شغلي

ياسين: ماشي

ياسين في نفسه " ده ماله ده اكيد انا مش اللي انا فهمته ميعملهاش ويبصلها وهو عارف اني ممكن اتجوزها"

////////////////////////////////////

في بيت عائشة

مراد: خير يا امي ليه اجتماع الامم ده

مرام : ههههههههههههههه طيب والنبي الخطاب بسرعة عشان هموت وانام

عائشة: خلاص يا ظريف انت وهي

مراد: طيب ايه؟

عائشة بتوتر: بصراحة مرام جايلها عريس

مرام: ما حضرتك قلتيلي

عائشة: لا مش خالد

مراد: ههههههههههههههههههه لا ده يوم الخطوبة العالمي بقي يا بت زي ما قلتي

مرام : عشان تعرف اختك بس والنبي انا عسل واجنن

مراد: امشي كده وانتي شبه البطة قال عسل قال

مرام :بطة في عين..

عائشة مقاطعة: ما تتكتموا انتو الاتنين شوية

مراد : اه صح نسينا الموضوع الرئيسي مين العريس

عائشة: وبتبص لمرام ياسين

مراد: انا اعرفه ؟

عائشة : انت هتستهبل يا مراد ياسين ابن عمك

مرام فطت زي الملسوعة : نعم؟ مستحيييييبل اكيد بتهزري

عائشة بهدؤ: هو ده موضوع ينفع فيه هزار منال كلمتني من يومين وانا موافقة وشايفة ان ياسين اكتر انسان مناسب ليكي

مرام: لا طبعا مستحييييييل مستحيل اوافق ده لسه قايلاله يا ابيه ده اخويا الكبير يا ماما عارفة يعني ايه اخويا مستحيل

عائشة : لا يا بنت بطني مش اخوكي ابن عمك

مرام: ماما حضرتك بتقولي ايه ياسين اخويا وبعدين سبيكي من اخويا ده اكبر مني ب 11 سنة انتي متخيلة

مراد: اقعدي واهدي بس يا مريم

عائشة : 11 سنة فرق مش كبير يا مرام انا ابوكي كان اكبر مني ب 16 سنة

مرام:ه كان زمان مش دلوقتي انا مستحيل مستحيل اوافق

مراد : بس ياسين مقاليش اي حاجة يا امي

عائشة: منال كلمتني وقلتلها انا اللي هفاتحكم في الموضوع

المهم فكري وردي عليا

مرام : انا قلت لحضرتك رايي ومش محتاجة افكر

عائشة: ليه عاوزة اسباب ومقنعة

مرام : ولو اني مش مضطرة لكل ده

بس حاضر وبدات تعد علي صوابعها 1- كبير جدا عليا و2- بيشرب سجاير ومبطقش الراجل ال بيشرب وانتي عارفة كده كويس 3- عصبي وخنيق جداااا4- مخه صعيدي مش متفاهم

والاهم من كل ده يا امي وبدموع انا بخاف منه اوي مبحبوش

عائشة بتجميد قلب: انتي طلعتي تافهة اوي يا بنت بطني انا طالعة ارتاح ولما تبقي تلاقي اسباب تقنعني ابقي قوليلي

مرام بدموع: عاجبك كده يا مراد طريقة ماما دي

مراد: والله ما عارف اقولك ايه يا مرام انا متفاجئ جدا يعني بعد ما كانت مبتقولكيش ليه بترفضي كل العرسان دي فجأة كده وافقت علي ياسين لا ومش مهتمة ولا مقتنعة برفضك


مرام بعصبية: وبعدين صاحبك ده مفكر نفسه عيل لسه عشان يفكر كده ازاي يفكر فيا هو مش عارف الفرق بينا

مراد: انا كمان مستغرب جدا عمره ما قالي اي حاجة وعلطول لما اعوز اغيظه اقوله مش هنفرح بيك يا بوس يقولي انا ناقص هم يا ابني فجاة كده طيب ازاي

مرام : انا طالعة اوضتي يا مراد

مراد : وبيطبطب عليها اطلعي يا حبيبتي ارتاحي واهدي كده

مرام : اوك

مراد في نفسه الموضوع ده غريب اوي يا تري في ايه

/////////////////////// في قسم الشرطة

كريم بيخبط علي ياسين: مساء الفل يا بوس

ياسين : مساء الخير ايه اللي مقعدك لدلوقتي يعني غريبة بتروح تتغدي كل يوم

كريم: لا مانا اتغديت هنا

ياسين: قول اللي عندك شكلك مش طبيعي

كريم : ههههههههههه مشكلتك حافظني وبتوتر : هو يعني بصراحة

ياسين: ما تخلص يا ابني

كريم بسرعة: هي مرام اخت مراد مش مخطوبة صح

ياسين برفعة حاجب : وانت ايه اللي عرفك

كريم : مش لابسة في ايدها دبلة

ياسين بهدؤ: اها وانت ما شاء الله ركزت اوي

كريم اتحرج ومردش

كريم : احم احم يعني مش مخطوبة صح

ياسين بيهز راسة علامة لنعم

كريم براحة وابتسامة: الله يطمنك

ياسين: بتسال ليه

كريم: بالله عليك هكون بسال ليه عاوز اخطبها

ياسين: خير ان شاء الله انا هقوم بقي

كريم : ماشي

ياسين: سلام

كريم: مع السلامة

///////////////

ياسين وهو سايق العربية وبيفكر في كلام كريم " كريم راجل وجدع وسنه مناسب ليها جدا ربنا يهديكي يا امي وتقتنعي بقي "

//////////////////////////////////

في اوضة عائشة

عائشة: يعني هي هي نفس اسباب رفضها لخالد

منال: ما انا قلتلك هتقول كده برده

عائشة: تقول براحتها يا منال لا يمكن كلام عبدالله ميتنفذش بس انا محبتش افرض عليها الموضوع واقولها لازم هتتجوزيه ووصية ابوكي انا عاوزة اديها فرصة تفكر بجدية وتحس ان الموضوع في اد

عائشة: يعني هي هي نفس اسباب رفضها لخالد

منال: ما انا قلتلك هتقول كده برده

عائشة: تقول براحتها يا منال لا يمكن كلام عبدالله ميتنفذش بس انا محبتش افرض عليها الموضوع واقولها لازم هتتجوزيه ووصية ابوكي انا عاوزة اديها فرصة تفكر بجدية وتحس ان الموضوع في اديها وعرفي ياسين النقطة دي لانهم ميعرفوش لا هي ولا مراد حكاية الوصية دي

منال: حاضر ان شاء الله وربنا يفرحنا بيهم يارب

عائشة: يارب يا منال يارب

//////////////////////////////////////

في بيت منال

ياسين: السلام عليكم

منال: وعليكم السلام ازيك يا حبيبي

ياسين: الحمد لله يا امي

منال : انا هقوم اجهز الغداء علي ما تغير هدومك

ياسين : لا لا يا امي مليش نفس انا عاوز انام

منال: لا طبعا مينفعش قوم غير وانا هجهز الغداء لاني مستنياك متغدتش

ياسين: اوك

بعد نص ساعة

منال بإبتسامة: عندي ليك خبر حلو

ياسين: خير

منال: عائشة لسه مكلماني وقالتلي انها قالت لمرام ومراد النهاردة

ياسين بصدمة: قالتلهم

منال: ايه رايك بقي

ياسين : استغفر الله العظيم يارب والله ما عارف اقول ايه

منال: الله يرضي عليك يا ياسين متعملش كده بتحسسني اني ظلماك

ياسين: لا مش ظلماني يا امي حاضر ربنا يقدم الخير

منال: ربنا يحضرلك الخير يا حبيبي يا رب بس مراد ميعرفش حكاية الوصية دي متغلطش قدامه وتتكلم فيها

ياسين : ليه

منال: عشان عائشة مقلتلهمش خالص الموضوع ده عاوزة تديها فرصة تفكر زي اي موضوع تاني ومتضغطش عليها من الاول هتقنعها وان اضطرت هقولها حكاية الوصية

ياسين بصدمة : تقنعها وتحاول كمان وبعصبية : والله العظيم حرام يعني هي كمان مش موافقة والله حرام

منال بإرتباك : يا حبيبي انا مقصدش انا قصدي يعني

ياسين : قصدك ايه بس يا امي ما هي باينة اهو دي البت لسه قايلالي يا ابيه النهاردة والله حرام احنا الاتنين اللي هنتجوز واحنا الاتنين مش راضيين والله حرام

منال: يا ابني الله يرضي عليك جرب مش هتخسر حاجة والله مرام ما في في جمالها ولا اخلاقها

ياسين: عن اذنك يا امي انا طالع ارتاح

منال: روح يا حبيبي

ياسين في نفسه : استغفر الله العظيم الله يسامحك يا عمي انت وبابا

//////////////////////////////////////

في اوضة مرام الاوضة ضلمة وهي صاحية بتحاول تنام

التليفون بيرن

مرام: الو

داليا: ايه يا بنتي برن عليكي من بدري فينك

مرام: موجودة

داليا بإستغراب: مال صوتك مش طبيعي

مرام بتعيط

داليا: ايه يا بنتي بس مالك اهدي كده وعرفيني في ايه

مرام : عارفة مين ال احنا قابلناه النهاردة ده

داليا: ايوا صح مين انا متصلة اسالك لانه عارفك وعارف ان دي عربيتي ازاي

مرام: ده ياسين ابن عمي

داليا : هههههههههههه الله اكبر المز ده ابن عمك انتو معندكوش حد وحش يا بت كلكم كده حلويين بس برده بصراحة مش احلي من اخوكي

مرام: هههههههههههههههههه ضحكتيني وانا مليش نفس

داليا: طيب قوليلي مالك بقي

مرام: النهاردة ماما زفتلي خبر ان ياسين متقدملي

داليا : طيب فين المشكلة؟

مرام: نعم المشكلة يا بنتي كبير جدا جدا انا بيني وبينه11 وبعدين مشفتيهوش النهاردة كان عامل ازاي ده رعبني من زعيقه النهاردة

داليا: بصراحة عندك حق تخافي منه يا ماما

مرام: والمشكلة بقي ان ماما طول الوقت مبتعارضنيش لما ارفض العرسان انما المرة دي موافقة جدا ومش قابلة الرفض

داليا : ازاي يعني مش قابلة الرفض

مرام: اه والله بتقولي انا شايفة ان ياسين اكتر شخص مناسب ليكي

داليا: غريبة اوي طنط

مرام: هسيبك دلوقتي عشان مصدعة وعاوزة انام ونكمل كلامنا بكرة

داليا: خلاص ماشي يا حبيبتي

موقعإسألنا

يهدف موقع اسالنا إلى توفير مجموعة متنوعة ومتطورة من الكتب والروايات للقراءة والتحميل، وإلى تسهيل الوصول إلى المحتوى الأدبي للزوار من خلال واجهة مستخدم مريحة وسهلة الاستخدام.




اتصل بنا

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *