رواية المتمرده وجحيم القاسي الفصل العاشر 10 بقلم إسراء الاتربي
رواية المتمرده وجحيم القاسي الحلقة العاشرة
إلياس بصلها بنظره شيطانيه وهو فاقد وعيه.قرب منها لحد ما زقها….. ع السرير و مزق ثيابها و ريناد بتصرخ.
لحد ما فجاءة….ريناد استجمعت كل قوتها و زقته بقوة… وقامت اتعدلت.وشدت الملايه بتدراي بيها اللي باين منها. وقامت.
ريناد راحت جري…. ع الباب فتحته وكانت هتخرج بس إلياس لحقها.
إلياس بدون وعي: متخفيش انا مش هعملك حاجه بس متسبنيش.
ريناد: كل ده ومعملتش حاجه انت شخص مؤذي ي إلياس
إلياس قرب فجاءة شدها… لحضنه و دفن راسه ف راقبتها.
ريناد بغضب: ابعد عني ي إلياس
إلياس شالها وهي ف…. حضنه وطلع عالسرير ضمها بكل قوته كانها هتهرب منه هو كان مستغرب نفسه بس هو كان مرتاح ف حضنها. ريناد افتكرت انه نام وفضلت تتكلم معاه.
ريناد ببكاء: تعرف ساعات بحس انك شيطان وساعات بحس انك فيك شوية حنيه يا إلياس انا مش فهماك.
إلياس ملس ع… شعرها بحنيه.
إلياس بهمس: هششش انا مش عايزك تعيطي ي ريناد
ريناد اتصدمت انه… صاحي.
ريناد بصدمه؛ انت صاحي
إلياس: ايوا
ريناد دارت وشها… ف حضنه وغمضت عنيها ونامت.
تاني يوم الصبح…. ريناد صحيت قامت اخدت تيشيرت طويل من بتوع إلياس وبنطلون ودخلت خدت دش وطلعت.
إلياس كان صحي… وماسك دماغه بألم م الصداع اللي فيها.
ريناد كانت ماسكه البنطلون بايد… علشان واسع والايد التانيه بتسرح بيها.
إلياس بصلها وضحك… ع منظرها قام وقرب اخد منها المشط وسرحلها.
ريناد: انت بتعمل اي
إلياس: هسرحلك بدل مانتي مش عارفه تمسكي المشط ولا البنطلون.
ريناد بغيظ: مستغنيه عن خدامتك.
إلياس وعي لنفسه… وعنفها و رجع لجموده تاني سابلها المشط و دخل الحمام علشان ياخد دوش.
إلياس خلص وطلع… كان لابس بدله شيك جدا وكان جذاب.
ريناد بصتله بأعجاب… وهي بقؤها مفتوح ريحته البدله اللي متجسمه ع عضلاته وشعره ملامحه الرجوليه…. فاقت ع صوته.
إلياس: خلصتي تأمل فيا يلاا ننزل نفطر.
ريناد بغيظ: هتأمل فيك ع اي م حلوتك يعني
إلياس بصلها ومحبش يعمل معاها… مشاكل نزل وهي نزلت وراه.
قعد ع السفره… وهي قعدت بعيد عنه.
إلياس بهدوء وحزم: تعالي اقعدي هنا قعده بعيد ليه
ريناد بصتله بغيظ: انت تصرفاتك غريبه بجد
إلياس ببرود: عارف تعالى اقعدي هنا
ريناد: لا انا اصلا مبحبش افطر
إلياس حب يدايقها: يعني اي مبتحبيش تفطري هتاكلي غصب عنك داده سميره هاتي كوباية لبن ل ريناد.
ريناد بغضب: نعممم لبن اي انا مبحبوش
إلياس بجديه: كل يوم كمان هتشربيه واتعودي تفطري بدل شكلك اللي عامل زي الاطفال ده
ريناد ضربت بايدها… وقامت من ع السفره واتكلمت بعصبيه
ريناد: ماهو مش كل حاجه هتمشي ع مزاجك
إلياس ببرود: اقعدي مكانك واتكلمي كويس يلاا اشربي الكوبايه دي
ريناد بعناد: مستحيل انا ممكن ارجع منه
إلياس: وانا مبحبش كلامي يتكسر اشربي او اقولك انا عندي حل تاني لو مش عايزاه
ريناد: اي هو
إلياس قام قرب منها وهمس ف ودنها.
ريناد بشهقه: ي قليل الادب انا مستحيل اعمل كده
إلياس بضحك عليها: خلاص اشربي بقا… و رفعلها الكوبايه وهي بصتله بغيظ وشربتها وقامت تجري ع الحمام… وإلياس بيضحك ع منظرها.
ف الشركه زيدان كان نازل… م ع سلم الشركه وخبطت ف واحده جامد كانت هتقع وهو ساندها بايده.
البنت بغضب: مش تحاسب ي غبي
زيدان بصلها وكان… هيتخانق معاها بس انصدم لما لاقها هي نفس البنت اللي شافها قبل كده.
البنت كانت بتحاول تخلص… نفسها م ايده.
البنت بغضب: ما تبعد بقا بطل تفعيص فيا اي ده
زيدان بغضب: انا بفعص فيكي ما تنقي الفاظك انتي جاية تعملي اي هنا
البنت: وانت مالك… قالت كلامها وسابته وطلعت.
زيدان: لسانك متبري منك… زيدان نسي هو كان هيروح فين وطلع تاني.
شويه والباب خبط… وكانت نفس البنت واتصدمت لما لاقيته.
زيدان بجديه: تعالي اقعدي
دخلت وقعدت… بارتباك و زيدان قاطع الصمت.
زيدان: اسمك اي
البنت بارتباك: اسمي شوق انا مكنتش اعرف انك المدير وانا محتاجه الشغل ده ارجوك
زيدان: اسمك جميل ي شوق
شوق بغضب: انت هتتغزل فيا كمان ولا اي
زيدان قام م ع… مكتبه بغضب
زيدان:ليه وانتي مفكره نفسك جميله ولا فيكي انوثة اصلا علشان اتغزل فيكي
شوق: انا ماشيه مش عايزه الشغل معاك
زيدان: وانا خلاص عينتك ابتدي شغلك
شوق مقدرتش تتكلم… لانها محتاجه الشغل بصتله بغيظ وطلعت قعدت ع مكتبها وبتبص ع مكتبه بقرف.
عند إلياس خلص فطاره… وطلع يشوف ريناد اللي اتاخرت فوق… لاقها قعده ع السرير وماسكه بطنها
إلياس: لدرجادي مبتحبهوش
ريناد بغضب: ابعد عني انت دايما بتجبرني ع حاجات مش عايزها.
إلياس: علشان مجبركيش تسمعي الكلام وبس
قرب منها إلياس وطبع قبله… ع خدها وميعرفش عمل كده ليه ونزل اتجه لشركه.
وصل الشركه… وقعد ساعات وهو بيشتغل وبيحاول ينسي ريناد اللي شغلت تفكيره. وهو مش حابب يفكر فيها.
إلياس مسك راسه بألم: انا مستحيل ادخل واحده قلبي انا مش عايز اتوجع تاني… انا هطلقها. واخلص اساسا انا مبحبهاش. إلياس اقنع نفسه بالكلام ده.
إلياس تلفونه رن…. برقم مجهول رد وقام م ع مكتبه بغضب لما سمع…
يتبع…