12/30/2022

رواية شهد السلطان الفصل الأول 1 بقلم نورة عبدالرحمن

رواية شهد السلطان الفصل الأول 1 بقلم نورة عبدالرحمن




رواية شهد السلطان الفصل الأول 1 بقلم نورة عبدالرحمن


في الصعيد في في احدى المنازل..


شهد لا يابوي انت كبرتني وعلمتني عشان ترمني الرميه السوده ديه.


منصور رميت ايه يابت منصور انا بجوزك لسلطان الحلازمه اللي يملك نص البلد اللي انتي شايفاها دي..


شهد وانا عتجوزه هو والا فلوسه ..ماليش صالح بالجوازه دي..


منصور وانا قولت عتتجوزيه يابت منصور.


يابوي ده مجوز اتنين بدل الوحده يعني هبقى على ضرتين..انت عترميني الرميه دي ليه..


منصور حقه ..يتجوز .واحده واتنين وتلاته.وانا..عايز اطمن عليكي قبل ماموت


لا يابوي متقولش إكده ربنا يديك الصحه وطولت العمر.


منصور قولتي ايه..


شهد معايزاشي يابوي انت مش عتجبرني عالجواز انت معتعملش إكده..


لياتيهم صوت تلك الافعى ايمان..وليه معايزاشي .. بنات البلد كلاتها تترمي تحت جزمت سلطان بيه لتردف بقرف انا عارفه اختارك انتي على ايه.


شهد مالكيش صالح يامرات ابوي ..ومتدخليش بالي مكليش فيه


ايمان انت معتبطليش طولت لسانك دي


شهد قولتلك مالكيش صالح..بيا..


منصور ايه عتتعركوا قدامي...


شهد العفوا يبوا مقصدش..


ايمان والا تقصدي..


منصور اقفلي خشمك معايزش اسمع حسك واصل..وانجري غور من خلقتي..


ايمان نهضت بغيظ..وغادرت


منصور قولتي ايه يابت منصور..


شهد يابوي انا مش حمل الضراير..معايزاشي عشان خاطري..


منصور وانا قولت عتتجوزيه..


شهد بس يابوي..


منصور ايه عتكسري كلامي..عاد..


شهد معاش ولا كان اللي يكسر كلامك..بس..


منصور يبقى تجهزي عشان كتب الكتاب والدخله السبوع الجاي


شهد بس يابوي..ده بدري قوي..


منصور انا قولت كلمتي ومش هتتكرر تاني..


شهد بحزن اللي تشوفه....لتصعد غرفتها بخطوات سريعه وترتمي على سريرها وهي تحتضن صورة والدتها. لعلها تشعر بالدفئ والحنان الذي افتقدته..


لتسمع زغاريد زوجة ابيها التي تريد التخلص منها منذ زمان وقد وصلت لمبتغاها

قد يعجبك ايضا


رواية اسرار قدس الفصل السابع 7 بقلم زينب ماجد


رواية ويشاء القدر الفصل الخامس 5 بقلم شيماء أبوزيد


____________


في منزل سلطان الحلازمه


جدت سلطان: معايزش تشوف عروستك..


سلطان ملوش لزوم..


الجده نسوانك عتعمل معاهم ايه..


سلطان مالهم في حد منهم اشتكالك


الجده لا محدش نطق بكلمه بس انا عقول بلاش يعملو مشاكل..


سلطان ربنا ميجبش مشاكل .


الجده على فين ..


سلطان عروح مشور اشوفك بالليل


بعد اسبوع..


ودعت شهد عائلتها..بحزن


منصور احتضنها بحنان ..انا عارف انك شايله مني ..بس صدقيني يابتي انا إكده هبقى مطمن عليكي..


شهد…..


منصور ايه معترديش على ابوكي..مخصماني اياك..


شهد قبلة يده ..ماعشت ولا كنت ياضي عيني..


منصور ربت على رأسها بحنو الجوازه دي هيا اللي عطمني عليكي ياقلب ابوكي..خودي بالك من روحك واسمعي كلام جوزك يابت منصور..سلطان صعب صوح بس راجل وعيهتم بيكي وياخد بالو منك


شهد حاضر يابوي


ايمان بهمس لأبنها فائق بركه خلصنا منها..بس ايه وقعت وهي واقفه بت المحظوظه ..


فايق المهم انها عتغور من وشنا.يمه


ايمان صوح يابن بطني اهي غارت بداهيه..


احتضنها والدها ليودعها بموكب زفاف كبير الى بيت زوجها .وصلت شهد منزل سلطان..ليتم استقبالها بالزغاريد والاحتفال..وقد اقيم زفاف كبير…وبعد انتهاء الاحتفال وكان الجميع سعيدا مما زاد دهشت شهد فقد كانت زوجتاه تهتمان بها كثيراً..ليتركاها تنتظره بغرفتها بتوتر وقلق فهي لم تره من قبل..سمعت صوت فتح الباب لتقف بتوتر وهي تفرك يديها تخشى مما ينتظرها فهي سمعت كثيرا عن قسوته وجبروته..التي كان يتفاخر والدها بها..ضربات قلبها تتسارع..جسدها يرتجف..وهي لا تعلم مالذي ينتظرها..جفلت فور سماعها لصوته يتنحنح..هادرا بصوته الاجش للخادمه حطي الوكل عندك واطلعي انتي..


سمعت وقع خطواته الهادئة تقترب منها ليزيد من ضربات قلبها..ليصبح مقابلا لها لم ترفع نظرها ..لتسمع صوتها الاجش..مبروك ياشهد ...مش اسمك شهد برضك..


شهد...


سلطان مش سامع صوتك..


خرج صوتها المتقطع بارتباك واضح..ايوه ..شهد.. اسمي..


مد يدها اليها ورفع عنها طرحت الزفاف..ليراها تنظر الى الارض لم ترفع نظرها اليه..لكنه مد يده ليرفع ذقنها بأصبعه وينبهر بجمالها.. لتسمعه يردد بسم الله ماشاء الله زي البدر..


تجمدت مكانها من الخوف حتى سمعت يقول معتبصيش ليا ليه..


شهد….


سلطان أحتضن وجهها بكفيه واقترب منها..

لكن..


….

يتبع...لقراءة باقي الفصول اضغط على : ( رواية شهد السلطان )

موقعإسألنا

يهدف موقع اسالنا إلى توفير مجموعة متنوعة ومتطورة من الكتب والروايات للقراءة والتحميل، وإلى تسهيل الوصول إلى المحتوى الأدبي للزوار من خلال واجهة مستخدم مريحة وسهلة الاستخدام.




اتصل بنا

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *